wijkraad boshoven

Vrakkerplein

40BFADEL

Hallo,                                                                                                                                                              04-04-2021

Omdat de laatste tijd in de buitenwijken van Weert (ook in de binnenstad?) steeds meer een Vos gezien wordt is het VrakkerPlein door het RIVM benaderd om voor de regio Weert mee te helpen aan een onderzoek naar vossenlintworm in Midden- en Noord-Limburg. Reintje vindt de laatste jaren, vanwege de afname van prooidieren in de bossen en buitengebieden, steeds minder te eten. Daarom laat de Vos zijn natuurlijke schuwheid grotendeels los en gaat steeds vaker naar de binnenstad op zoek naar 'prooi' Door deze verkorte afstand tussen mens en Vos lopen mensen meer kans om besmet te raken met de eventueel oprukkende vossenlintworm.

De vossenlintworm is een parasiet die bij vossen voorkomt. Eitjes van de vossenlintworm worden via de keutels verspreid. Als mensen eventueel via hun huisdier(likken / aaien) eitjes van de vossenlintworm binnenkrijgen, bestaat er een kleine kans dat zij (ernstig) ziek worden. Daarom doet het RIVM onderzoek naar vossenlintworm in Nederland. Een nieuw onderzoek start nu in Midden- en Noord-Limburg. Dit onderzoek loopt tot eind meiVoor dit onderzoek worden vossenkeutels onderzocht. Hierbij vraagt VrakkerPlein jouw hulp. Omdat er in deze periode veel gewandeld wordt vragen we jou om een eventuele 'vondst' van een vossekeutel aan ons te melden.    vrakker.plein@gmail.com

Waarschuwing vooraf: Raak ze niet aan! Blijf er van af om een eventuele besmetting te voorkomen! Laat 'm dus gewoon liggen!

Het enige wat je hoeft te doen is de plek met eventueel een foto middels een opmerking op dit bericht, chat of e-mail, aan ons door te geven. Wij doen dan veilig het nodige werk.

De vraag is natuurlijk, hoe herken je een vossekeutel. Opvallend is het mooi gedraaid 'puntje' aan het eind (zie foto) en evt. http://outdooridee.com/vos-uitwerpselen/.

Meestal liggen ze op een verhoogd plekje zoals een molshoop, graspol, kei of paaltje. Op of langs paden en sloten of in overgangsgebied tussen bos, heg en wei- akkerland. De kleur kan erg variabel zijn,  zwart (vlees), roodoranje(bessen), blauwpaars(bosbessen), rood(kersen), Oude keutels zijn grijs/wit gekleurd. Ook de samenstelling is variabel en kan er van alles in zitten, viltig met veertjes(vogels), vezelig en harig(konijn/ree), schilden(kevers), grovere botten(konijn, kip)

Meer informatie over de vossenlintworm en het onderzoek dat het RIVM doet naar deze parasiet, kun je vinden op www.rivm.nl/vossenlintworm.

2021-04-21 Foto Vos

Lees eventueel ook over de situatie in Rotterdam https://www.bureaustadsnatuur.nl/fileadmin/user_upload/documents-bsr/publicaties/2014/Hoe_beheer_je_een_stadsvos-Dierplagen_nr1_p22-25.pdf

Eerste grote boom op het VrakkerPlein

Impressie plein

Het ontwerp van de geplande kiosk op het plein voor de kerk.

Informatie/inspraakavond grasveld de 'Witte school',

Enige tijd geleden heeft u aan kunnen geven 'Wat te doen met het grasveld voor de kerk'.

Na veel overleg van de werkgroep met diverse instanties  omtrent de mogelijkheden is de

kans nu groot dat we de bestemming van het veld zelf mogen invullen.

Misschien heeft u ook nog een idee en wilt u dat kenbaar maken, dan kan dat

op 14 december vanaf 19u30 in het Kwintet. We willen er die avond met u over van gedachten wisselen .

Aanmelden is gewenst, komt u  met meerderen of wilt u eventueel uw eigen zienswijze toelichten  geef

dat dan ook aan en stop het strookje vóór 7 december in de bus van het Kwintet of bij een van de

werkgroepleden Gerrishof 2, Gerrishof 6 of Tobbersdijk 8.

U kunt ook een berichtje met deze gegevens naar e-mail:  vrakker.plein@gmail.com sturen.

U bent van harte welkom en de koffie staat klaar.

De werkgroep

Naam: .........................................................................

Ik kom alleen                Wij komen met:                personen

Ik wil mijn idee of zienswijze toelichten

PDF Klik hier

Locatie "De Witte School"

Er is overleg tussen de locatie-commissie, de gemeente en de wijkraad. De Gemeente heeft te kennen gegeven er geen woningen te willen bouwen maar deze locatie in de structuurvisie 2025 op te nemen als groen hart van de wijk, waar ontmoeting centraal staat. Bij de volgende actualisatie van het bestemmingsplan wat is voorzien in 2018, zal de Gemeente hierover een beslissing nemen.
Eigenlijk is iedereen het er over eens dat er op het grasveld (driehoek Boshoverweg, Tobbersdijk en Gerrishof ) een ontmoetingsplek moet komen en 23 gezinnen hebben zich al spontaan aangemeld om mee te helpen met de eventuele realisatie. Zodra zaken meer gestalte krijgen zal in het Kwintet een bijeenkomst voor de bewoners georganiseerd worden. Op die avond zullen verdere details zoals de indeling van deze locatie gepresenteerd worden. Uw eventuele eigen zienswijze kunt u schriftelijk, eventueel later, indienen.  Andere mensen en  nieuwe bewoners die ook nog willen meehelpen kunnen zich nog aanmelden.
Raadpleeg de site www.wijkraadboshoven.nl of spreek een van de locatie-commissieleden Huub Wiermans (521780), Niek Louwers (542227) of Piet Litjens (530108) aan voor meer informatie.

[Vrakkerplein]

Contactgegevens Wijkraad Boshoven :                         Contactgegevens Buurtpreventie:

Postadres       Meierijstraat 2 6002 BA   Weert                                                                Mail adres:  bp@wijkraadboshoven.nl

Mail adres:      info@wijkraadboshoven.nl                                                                           Facebook   zoeken op  Buurtpreventie Boshoven

Tel: 0629516446   (Laatste donderdag van de maand)